Anmeldelse af Tempo # 3 > Og BERTI er positiv...

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Anmeldelse af Tempo # 3 > Og BERTI er positiv...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Billede

Udgivet: 5. februar 2009
Tempo: Splint & Co. - De forstenede kæmper
Oprindelsesland: Danmark
Sprog: Dansk
Manuskript: Fabin Vehlmann
Tegninger: Yoann
Oversætter: Per Vadmand
Medie: Tegneserie
Forlag: Egmont Serieforlaget
Pris: 35,-
ISBN-nr: Ikke oplyst
Sidetal: 68

Tempo er en nyskabelse i det danske tegneseriemiljø, udgivet af Egmont Serieforlaget, men på trods af kun 2 udgivelser løb Tempo alligevel med prisen for årets bedste tegneserieblad.

Tempo # 3 er debut for parret Yoann og Fabien Vehlmann, forstået således at det er første gang de arbejder med en Splint & Co. historie. Et forsøg der blev udsendt uden for den ordinære Splint & Co. albumserie. I moderlandet Belgien blev duoen og historien en stor succes, og en aftale blev indgået med parret om, at de skal stå for Splint # 51. En hæder af de helt store, al den stund af Splint & Co. har eksisteret siden 1938.

Michael G. Nielsen står bag udgivelsen, og inde i bladet beretter Michael lidt om Tempo og dets fremtid.

Man har som forbruger mulighed for at bidrage til Tempo. Gode ideer, ris og ros. Alt dette kan foretages på http://www.seriesnak.dk og at der 'er noget om snakken' vidner det kommende Tempo om, Tempo # 4, som udkommer den 19. marts, og hovedpersonen bliver Clifton, netop foreslået af flere på diverse sites.

Handlingen

Splint og Kvik følges med Martin, en både lidenskabelig og lettere hysterisk arkæolog, på dennes forskning i Middelhavet. Takket være en undervandsubåd udlånt af Greven af Champingnac opfanger de en gigantisk statue, der stammer fra et sunket skib og synes at stamme fra en hidtil totalt ukendt civilisation.

Udover at kæmpe imod, hvad vi kan kalde 'almindelige' modstandere, så er der også noget grusomt (og spændende) der venter vores duo.

Kritik

Formatet er godt. Tempo ligger godt i hånden og har det fine glatte cover der gør, at selv efter et par læsninger, så fremstår bladet alligevel fladt, glat og nyt. Det kunne man lære lidt af på andefronten i Vognmagergade. Det KAN jo lade sig gøre.

Farverne er meget tunge og mørke. Det kan undertiden fremhæve intensiteten, uhyggen og spændingen, men kan også virke generende for trætte øjne. I Tempo III har det dog en herlig positiv effekt, og når man er med i dybet, så er det de mørkegrønne jadefarver, og det virker.

Der er tempo over Splint & Co. men aldrig for meget eller søgt. Vehlmanns plot har især den dybde, at det der er på bunden skal plejes nænsomt, og man fornemmer at der skal læses mellem linierne når der opstår uenigheder omkring undersøgelse af tingene på havets bund. "Rentabilitet" kontra bevarelse af historiske fund, på side 42-43 og man kan sagtens også sætte sig ind i journalistens dilemma. Hvor langt kan og bør man gå for et scoop?

I en tid fyldt med forandring, der skal man forsøge at følge med. Og det prøver jeg. Splint & Co. ligner ikke helt mine Splint & Co. men efter ganske kort tid fortrænges dette. Figurerne mangler dog det element af morskab, som jeg fandt i de tidligste album, det er som om, at Splint & Co. nu tegnes mere 'hårdt' og vredt. Der er meget vrede i plottet, der er meget spænding og ikke helt så meget gedigen sjov. Det er lidt trist, for det er jo netop den herlige cocktail af spas og alvor, der kendetegner Kvik og Splint.

Konklusion

Tempo - Årets tegneserie, og det er helt fint. Prisen er særdeles overkommelig, og man får meget for pengene. Layoutet glimrende og når redaktøren tilligemed bidrager med nyttige informationer og inviterer til dialog, så føler man at man bliver taget alvorligt som forbruger. Det er rigtig godt. Tempo skal nok få sine læsere, både de løse der lige skal have til toget, men så sandelig også sine faste kunder. Det fortjener Tempo.

Jeg elsker når der kæles for læserne, og jeg mener, at når der tages tid og spalteplads på at fortælle lidt om forfattere, tegnere mm. så er det kræs. Det ER kræs. Samtidig synes jeg det er forbilledligt at redaktøren også bidrager og endda inviterer ris og ros indenfor. Det er meget klædeligt.

Aldersgruppe: 10 - 50

Anmelderens vurdering af udgivelsen:
Manuskript: 4 point
Tegninger: 3 point
Oversættelse: 4 point
Præsentation: 4 point
Kvalitet til prisen: 4 point
Samlet vurdering: 3.7 point
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Anmeldelse af Tempo # 3 > Og BERTI er positiv...

Indlæg af Christian Aarestrup »

De to ligner efterhånden far og søn, gør de ikke?
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
oddeivind
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: Bergen, Norge

Indlæg af oddeivind »

"De forstenede kæmper" kom i Norge ut senhøsten 2008 som Sprint-album nr. 55 i den ordinære serien, dog med betegnelsen "Spesial" og med den norske tittelen "Steinkjempene". Førsteinntrykket mitt var en viss skepsis, særlig på grunn av tegnesetilen, ikke minst hvordan Sprint blev tegnet. Etterhvert har jeg imidlertid begynt å like albumet. Det tar seg opp etterhvert. En del nye personer blir imidlertid kastet inn i serien uten noen presentasjon.

Bildet av den norske utgivelsen kan ses på http://www.comicwiki.dk/wiki/De_forstenede_kæmper
Brugeravatar
Jørgen Høgh
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Rens

Indlæg af Jørgen Høgh »

Jeg købte albummet på tysk for toogethalvt år siden. Umiddelbart var jeg lidt skuffet over albummet. Yoann kan tegne som en drøm! Det har han bevist i "Næbdyret Toto"! Det viser han os i og for sig også i "De Forstenede Kæmper"...der er god bevægelse og dynamik! Men tushningen er lidt grov, synes jeg. Jeg har endnu ikke set Tempo-udgaven, men i den tyske udgave består indersiden af omslaget af en virkelig flot blyantsskitse, og lige derefter, inden titelsiden, er der en utrolig flot tegning af Splint, farvelagt i bedste "Toto"-stil! Tænk hvis han lavede de kommende "Splint & Co."-album på den måde! Wauw! Historien virker lidt manisk, men dog læseværdig. Blot ærgrer det mig, at Kvik og Splint udsættes for at skulle spille mod hinanden i så lang tid, før Kvik kommer til fornuft! Skønt Kvik i fortiden ofte har været meget umiddelbar, og ikke altid velgennemtænkt i sine handlinger, har han dog i min hukommelse aldrig været SÅ naiv (og troløs)! Men måske jeg blot er en romantisk nostalgiker, der længes efter dengang Splint og Kviks venskab var ubrydeligt!
Nå, men skønt jeg som sagt umiddelbart var lidt skuffet over albummet, har jeg dog lært at holde af det. Og den danske Tempo-udgave skal jeg da også have!
Johan F. Krarup
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Johan F. Krarup »

"Aldersgruppe: 10-50 år"

En mærkværdig målgruppe! Hvorfor er det lige, at Splint-interessen skulle være kraftigt dalende den dag, man fylder 50??
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Indlæg af Jakob »

Da det jo er et album uden for hovedserien, synes jeg, at det er fedt, at stregen er anderledes end det vi er vandt til. Og næste album (uden for hovedeserien) giver endnu et bud på en streg, og netop de forskellige fortolkninger er sådan en ekstra bonus. Hvis Splint bare lignede Splint, så ville man jo lynhurtigt få den mistanke, at man blot lod flere tegnere tegne Splint for at man kunne tjene flere penge på ham (Splint).... Næ, her er et godt emne fortolkninger...
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Indlæg af Berti Stravonsky »

Super med alle kommentarerne. Lad os endelig høre flere. Hvad synes I om formatet i Tempo, og papirkvaliteten?
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Indlæg af Jakob »

Hvis ikke de klassiske fransk/belgiske tegneserier kan give Tempo succes, så er disse (de fransk/belgiske tegneserier) en død sild i Danmark. Nok kunne det være fedt at få alt i luksusudgaver med hardcover og bonusmateriale, men i samme åndedræt vil jeg så også gerne ønske nogle flere ledige hyldemeter til tegneserier.

Og prisen....jamenaltså....det er jo rørende. Og som Berti også er inde på, så slår papirkvaliteten i den grad andebladet. (I en krisesituation vil jeg dog hellere have andebladskvalitet end intet Tempo-blad)

Vi taler her, om det blad, jeg har ønsket mig, siden Seriemagasinet gik ind (og det var slut med Allan Falk og andre kendisser fra Fart og Tempo).

Og hvis man så lige skulle have prokken over i'et med, så skal vi lige have "Tempo Special" (Det kunne da også kaldes "Fart & Tempo") hvor man udgav nogle af de gamle F&T-serier....f.eks. Mark Breton og Allan Falk. (De to sidste er også en opfordring til Donnovan....disse serier er jo ikke afsluttet i DK...og der er mange titler at tage af ;-) )

.... Tempo Rules !!!!
Brugeravatar
BjaAAArne
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af BjaAAArne »

Tempo er det fedeste blad vi har set i Danmark i lang, lang tid. Hvis der er nogen retfærdighed til, så er salgstallene gode nok til at vi snart kan få Tempo hver måned!

Som Gnags synger: TEMPO TEMPO HUAAR TRYK PÅ! :D
-Har været smittet med tegneserier siden jeg var ni! :-)
Brugeravatar
Peero
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Peero »

Min vurdering af bladet Tempo som sådan er at det for det første er et godt initiativ. Desuden er bladet trykt på lækkert papir + med gode farver. Skulle jeg være helt ærlig ville jeg dog godt give en femmer mere for et lidt kraftigere omslag på glittet papir, som gør bladet mere holdbart. Men jeg er nok skadet af mit fag som grafiker :D

Mht. Splint og Yoann... Pyh.. Jeg kan næsten ikke kende Splint. Martin er helt malplaceret syntes jeg. Kvik er ok, og det samme er de andre klassiske figurer som det iøvrigt er fedt er med i historien.

Jeg syntes virkeligt det er et stort tab hvis det er rigtigt at Munuera er færdig med serien med "Kilden til Z" som afskedsalbum. Nu havde jeg lige lært at acceptere hans nye friske stil og holde af den. Faktisk ligner Splint m.fl. jo sig selv i Munuera fortolkning. Men Yoanns er mig en kende for grim og kantet. Også smadderærgerlig at det er blevet en actionserie uden humor. Det er jo ikke et marvelblad...

Jeg må indrømme at jeg absolut håber at Yoann ikke overtager Splint & Co. Ikke fordi han ikke tegner godt. Bryder mig bare ikke om hans fortolkning af netop denne serie. Hele sjælen er væk, og med den modernisering serien har gennemgået de sidste 10 år, mener jeg ikke at det var nødvendigt at springe så langt allerede nu. Jeg er ihvert tilfælde ikke klar til dette. Faktisk mener jeg at tegningerne "kun" er på højde med Janrys afskedsalbum "Jagten på Splint". Og det var ingen succes.

Så tempo - 5 stjerner, men Yoanns Splint udgave kan kun få 1.

Peero
Brugeravatar
oddeivind
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af oddeivind »

umpff skrev:Interessant med ny streg til serien, selvom jeg synes Splint til tider minder om noget fra en video med Gorillaz. Kvik er derimod über-cool som "rigtig" skaldet. Forsøg på at introducere en ny morsom person (Martin) fungerer ikke, og rent tegnemæssigt er jeg altså lettere ambivalent.. nogen sider er fantastiske, mens andre er direkte grimme.
Jeg var også skeptisk til mye av det samme, ikke minst hvordan Splint blev tegnet. Men dersom du tar en titt på hvordan Yoann tegner ham i denne korthistorien http://www.spirou.com/journal/3653, så vil du se at han har moderert tegnesetilen. Den noe spesielle stilen i "De forstenede kæmper" må nok sees i lys av at denne historien ikke blev utgitt i den vanlige serien.
Brugeravatar
Peero
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Peero »

Hej Oddeivind.

Okay... Respekt. Det er jo ligefrem pænt :)

Det glæder mig meget at se, da Splint jo pludseligt ligner sig selv, og humoren er tilbage i serien. Den fortolkning kan jeg 100 gange bedre lide end den Yoann anvender i "De forstenede kæmper".

Super.. super.

Der reddede du lige min weekend. Gik sådan og ærgede mig over hvis Yoann skulle overtage serien. Men ikke længere, hvis det er stilen i dit link han fører videre.

Selv spip har fået sin intelligens tilbage :D
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlæg af umpff »

oddeivind skrev:
umpff skrev:Interessant med ny streg til serien, selvom jeg synes Splint til tider minder om noget fra en video med Gorillaz. Kvik er derimod über-cool som "rigtig" skaldet. Forsøg på at introducere en ny morsom person (Martin) fungerer ikke, og rent tegnemæssigt er jeg altså lettere ambivalent.. nogen sider er fantastiske, mens andre er direkte grimme.
Jeg var også skeptisk til mye av det samme, ikke minst hvordan Splint blev tegnet. Men dersom du tar en titt på hvordan Yoann tegner ham i denne korthistorien http://www.spirou.com/journal/3653, så vil du se at han har moderert tegnesetilen. Den noe spesielle stilen i "De forstenede kæmper" må nok sees i lys av at denne historien ikke blev utgitt i den vanlige serien.
jo jeg har set den, men er vist stadig ikke helt overbevist.. jeg savner vist noget gummibolds-affekt, som alle tidligere tegner (Nic undtaget) har været i besiddelse af.. men jeg er stadig spændt på nr 51 og erkender at den næppe vil blive tegnet præcist som jeg gerne vil ha den:-)
Morten Langkilde fra http://www.umpff.dk

- de gode fortællinger og tegningerne, der giver dem liv.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Jeg stod af Splint & Co. efter bind 26. Herefter så var det løb kørt. Og allerede før var der nogle tendenser der gik den forkerte vej (fx 23 og 24) - man kan i princippet også bare sige Franquin dur + et par enkelte vellykke album. Har dog ikke læst ret mange af de nyere da de så meget lidt tiltalende ud og jeg kunne stadig huske de andre meget uheldige album - så bliver lunten meget kort.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
oddeivind
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af oddeivind »

Jakob skrev:Da det jo er et album uden for hovedserien, synes jeg, at det er fedt, at stregen er anderledes end det vi er vandt til. Og næste album (uden for hovedeserien) giver endnu et bud på en streg, og netop de forskellige fortolkninger er sådan en ekstra bonus. Hvis Splint bare lignede Splint, så ville man jo lynhurtigt få den mistanke, at man blot lod flere tegnere tegne Splint for at man kunne tjene flere penge på ham (Splint).... Næ, her er et godt emne fortolkninger...
Ja, jeg synes også denne one-shot-serien er et spennende initiativ, det er en mulighet til å prøve ut nye tegnere. Jeg fant forresten fram to av de andre one-shotsene ved å søke litt rundt på spirou.com. Her er "Le tombeau de Champignac" av Tarrin og Yann: http://www.spirou.com/journal/3624/. Jeg synes tegnestilen her virker interessant og jeg synes umiddelbart dette paret virker som bedre arvtagere til Sprint-serien enn Yoann og Vehlmann. Den andre jeg fant fram er en retro-utgave av Sprint. Det dreier seg om "Le Journal de ingenu" av Emile Bravo http://www.spirou.com/journal/3638. Denne historien søker helt tilbake til Sprints opprinnelse, det vil si Rob-Vels Sprint. Den siste one-shoten så langt er laget av Frank Le Gall, det dreier seg om historien "Le Marais du temps". Her fant jeg ikke noen tilsvarende link, men her har dere ihvertfall forsiden: http://www.dupuis.com/servlet/jpecat?pg ... RT=1138260. Denne historien skal være tegnet i "ligne claire"-stil, altså i Tintin-stil og Splint minner da også om Tintin når man ser stilen. De to siste er nok neppe aktuelle til å overta hovedserien, men spennede eksperimenter er de jo.
Besvar