Nu vi snakker Iliaden, så ser jeg at der er lavet ny oversættelse i '99. Christian Wilsters den gamle (var den fra 1837?) var ellers fjong nok. Der var fuld rockgang på romantikken, der, lige noget for far!
Nå, den nye (af Otto Steen Due) har nu også lidt fe' kung fu ("slængt som æde for hurtige hunde" går rent hjem) over sig, så fint nok:
"Syng os gudinde om vreden der greb Peleiden Achilleus
vreden den fæle som voldte Achaierne tusinde kvaler
og sendte behjertede sjæle af talrige helte til Hades
og lod dem selv blive slængt som æde for hurtige hunde
og gribbe og ravne så Zeus´ vilje blev fuldbragt
helt fra den første stund da striden begyndte imellem
folkenes drot Agamemnon og gudernes lige Achilleus."
Rehr, Troy (filmen) kom da til at hedde Troja på dansk.
M.h.t. Iliaden - er der ikke en anden udgave end den fra 1800 grøn hvidkål og 1999. Jeg husker det som vi læste to udgaver i gymnasiet - og så i øvrigt også filmen (altså ikke Troja).
Jeg husker i øvrigt også Claudius som god - selv om det godt nok er rigtig mange år siden jeg så den.
Rome så ikke god ud - det er nok lidt tyndt vurderet fra min side da jeg kun har vurderet den på nogle få trailers på TV - men det ser jo ud til at holde ud fra flere af jeres vurderinger herinde.
blackno1 skrev:Claudius er jo en klassiker af den slags der forbliver udødelige fordi den dukkede op mens man stadig var ung
Jeg genså hele molevitten for en ti års tid siden, og den holder, selv om luften går en lille smule af ballonen efter Livia (overdådigt spillet af Sian Philips) stiller sandalerne.
Antaeus skrev:Rehr, Troy (filmen) kom da til at hedde Troja på dansk.
Det kan jeg kun betegne som en kolossal fadæse. Børge eller Ib ville ha' været meget bedre og i øvrigt også passet bedre til filmen!
Det er muligt der findes en tredie oversættelse af Iliaden, indtil i dag kendte jeg kun den gamle fra attenhundredegrønhvidkål (fra gymnasiet, 'fø'li').
henrik rehr skrev:
Jeg genså hele molevitten for en ti års tid siden, og den holder, selv om luften går en lille smule af ballonen efter Livia (overdådigt spillet af Sian Philips) stiller sandalerne.
John Hurt som Caligula er "luften af ballonen"? NEeeejj. Men Livia er nu sej nok.
Og så er "Vreden, Gudinde, besyng som greb Peleiden Achilleus" altså udødelig.
blackno1 skrev:Claudius er jo en klassiker af den slags der forbliver udødelige fordi den dukkede op mens man stadig var ung
Købte den for meget nylig på DVD, men har ikke haft lejlighed til at se den endnu. Kunne nu godt finde på at købe "Rome" også
Antaeus skrev:Jeg syntes at "Lost" startede rimeligt ud og så ud til at den kunne blive interessant, men så hang de sig alt for meget i en lang person-historie før ulykken til at det blev rigtig interessant. Gav den et par chancer, men lige lidt hjalp det. Min kollega gjorde det samme - han kaserede den bare noget før jeg.
Jeg var lige ved at gøre det samme med "4400" - her vurderede jeg den dog god nok til se-værdig selv om den havde en lidt sløv periode. Min kollega kasserede den. Han er nok ikke så tålmodig som jeg
Der sker laaangt mere i sæson 2!
Personligt syn's jeg at det er fedt med baggrundsfortællingerne, da det gi'r en et klarere billede af hvem de individuelle personer er, samtidig med at man får en større forståelse for deres nuværende situation på øen.
"I couldn't repair your brakes, so I made your horn louder"
- Unknown
Købte den for meget nylig på DVD, men har ikke haft lejlighed til at se den endnu. Kunne nu godt finde på at købe "Rome" også
Håber ikke Rome skuffer så fælt som i andre mener den gør, da jeg lige har købt den (og den var IKKE billig!!), så det kunne være fedt hvis der var en (udover Rehr) som lige kunne gi' den et par positive ord med på vejen
...Forøvrigt er den nye X-men nu ude på DVD til 179,95, den er også samlet i en boks sammen med de 2 forrige film.
- Unknown
Thopman skrev:...Forøvrigt er den nye X-men nu ude på DVD til 179,95, den er også samlet i en boks sammen med de 2 forrige film.
Yay! har hørt at boksen skulle være uden ekstra-materiale på de to første, og nu har jeg allerede do to forrige film i ekstra-directors-cut-med-ost-og-bacon udgaven så jeg nøjes med treeren
Så mangler vi bare en mega-monster-hulk-ser-lille-ud-i-forhold-til boks med de gamle tegnefilm fra 80/90'erne
Thopman skrev:...Forøvrigt er den nye X-men nu ude på DVD til 179,95, den er også samlet i en boks sammen med de 2 forrige film.
Yay! har hørt at boksen skulle være uden ekstra-materiale på de to første, og nu har jeg allerede do to forrige film i ekstra-directors-cut-med-ost-og-bacon udgaven så jeg nøjes med treeren
...Det gælder også den treje film i boksen. Til gengæld kan du få den som en dobbelt DVD med bonus-CD til 249.95. Den til 179.95 er uden bonus-guf.
- Unknown