Danmark SKAL have en tegneseriemesse hvert år!

Debat om tegneseriefestivaler, tips om byttemarkeder, udsalg og gode tegneserietilbud mm.
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: ny york

Re: Danmark SKAL have en tegneseriemesse hvert år!

Indlæg af Henrik Rehr »

Frank Madsen skrev: MoCCA blev som bekendt smidt på gaden tidligere i år og er ved at blive overtaget af et andet museum, der valgte at blæse på alle aftaler. Det er vel svært at klandre Art Bubble for. Der var flere, der nævnte, at den udstilling, man havde fået op at stå i ugerne før festivalstart, var fuldt på højde med den, MoCCA ville have leveret, men det er svært for mig at vurdere. Men der var i hvert fald masser af flotte originaler af amerikanske stribetegnere.
Det andet museum, Frank nævner, er Society of Illustrators. Jeg ved ikke om det er retfærdigt at sige at de valgte at blæse på alle aftaler. MoCCAs permanente samling skal officielt overføres til Society of Illustrators ifølge en forordning fra New York State, og Society tør ikke låne noget ud før det er gået i orden (engang i 2013). Man kan måske godt forstå at det kan være lidt prekært at udlåne originaler, man endnu ikke har legalt ret til at administrere. Min mening er at det var MoCCA, der lod tingene stå til. De valgte totalt at ignore henvendelser fra både Brian Wiborg og undertegnede over sommeren på trods af at aftalen om udlån var i hus og jeg skulle i gang med endeligt at udvælge de originaler, der skulle Horsens. Måske var det forståeligt i lyset af at MoCCA var ved at miste sit lejemål og blive opslugt af Society of Illustrators, men særligt professionelt var det altså ikke.

Jeg synes det var imponerende at Lars og Brian trods alt fik en hæderlig udstilling på benene. Om en udstilling af originaler fra MoCCAs permanente samling ville have været bedre er svært at udtale sig om, da jeg kun fik set ca. 25 % af hvad de lå inde med, inden tingene gik i fisk, men der var da flotte arbejder af Kirby, Eisner, Mignola og David Lloyd, som jeg gerne havde set på Industrimuseet (ærgerlig smiley).
Nå, jeg tegner videre.
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Henrik Rehr »

Antaeus skrev: Nu kender jeg ikke noget til hvordan det foregår, men laver man ikke en kontrakt eller lign. så man sikrer sig og så de ikke kan løbe fra en aftale ?
Tænker at det er sådan jeg umiddelbart vil gøre så jeg ved hvad jeg kan regne med.
Man kan jo lave lige så mange kontrakter med folk man vil, men hvis folk løber fra sine aftaler og i øvrigt lukker og bliver overtaget af nogle andre, så er en kontrakt jo ingen garanti, når man har en fast dato for åbningen af sin udstilling.
Nå, jeg tegner videre.
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Henrik Rehr »

jacob_uno skrev:
Og Rehr, du var sandelig ombejlet. Jeg måtte helt opgive at få en tegning, mit nye lange skæg skræmte ikke nok børn væk.
Det er nok for pænt. Selv Skæg betroede mig at han var lidt misundelig på det ;)
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Henrik Rehr skrev:Det andet museum, Frank nævner, er Society of Illustrators. Jeg ved ikke om det er retfærdigt at sige at de valgte at blæse på alle aftaler.
Så lad mig omformulere det: SoI valgte ikke at honorere den aftale, MoCCA havde indgået.
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Henrik Rehr »

Svend Amstrup Jeppesen skrev:Og måske skulle man, som Rehr foreslår, lave nogle mindre lokale happenings? Jeg ved ikke, hvor vanskeligt det er at lokke en håndfuld serietegnere til - lad os sige Aarhus fx?
Workshops, spas, sjov...
Og måske de store butikker kunne overveje at være repræsenteret med et mindre, tilpasset udvalg af serier og med minimeret bemanding for at sænke udgifterne?
I dunno...
Jeg synes i den sammenhæng at det er værd at lægge mærke til at art-bubble er et samarbejde med en eksisterende institution, i det her tilfælde Industrimuseet. Det betyder at Industrimuseet har lokaler, lønnede medarbejdere og et allerede eksisterende renome, noget der gør det både økonomisk og administrativt mindre belastende for ulønnede tegneserieentusiaster at arrangere en festival. Komiks.dk /Copenhagen Comics skal selv klare både administrationen og financeringen af lokaler gennem billetsalg, og det gør selvfølgelig arbejdsbyrden større (Mads virkede, helt forståeligt oven på den imponerende indsats, slemt udmattet efter sidste Komiks.dk). Værd at overveje, synes jeg, hvis der måske skal tænkes i flere (mindre) festivaler.
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Sall

Indlæg af Laila J. Graf »

Jeg var der sammen med standen til Dansk Donaldist-Forening og for os gik det noget bedre end forventet, rent økonomisk set. Ift. knap så megen interesse sidste år, så fik vi faktisk fire nye medlemmer denne gang og fik også solgt en del - især billige ting var populære - legetøj fra AA bladene til en krone og AA blade til 3kr stk - for her kunne børnene og børnenes forældre være med!
Så det er jo bare lækkert :)

En miniandmeldelse:

På plus siden:
- Godt med signering i den ene ende af det store lokale! Folk stod ikke i vejen og der var god plads.
- Sjove og interessante indslag på programmet - det med at de tegner så man kan se det på væggen er et hit for alle!
- Godt flow i besøgende.
- Fin lille udstilling (især i betragtning af den korte periode, der var til at samle den).
- Det virkede til, at der var styr på tingene ift. de praktiske detaljer, der var info folk, opråb ved arrangementer mm.
- Mange hyggeting, som jeg synes passer godt til art bubble - f.eks. det med pandekager og rasmus klump samt signering fra jeep.

På minussiden:
- Temaet holder ikke ift. det som det endte med (synes det er lidt for tynde tilknytninger til US Lars).
- Lyden er utrolig dårlig i turbinehallen (ved jeg godt I ikke kan gøre meget ved, men det er træls, når man skal prøve at høre indslagene).
- Udstillingen af originalkunst var lille.

Lidt forslag/gode ideer:
- Kunne man ikke udstille andet end bare tegninger, hvad med figurer og den slags? Vil også være interessant for de mange børnefamilier og det "fylder" også mere.
Og evt. noget mere info om, hvad det egentlig er, man ser på - gerne noget informativt og sjovt på samme tid - langt fra alle besøgende er jo så vidende som os!
- Enten drop at have et tema, eller sørg for at det kan løftes! Og brug da netværkene, som vi alle har - jeg smider da gerne både mine kontakte og mine ting ind i projektet, hvis jeg vel og mærke bliver spurgt og synes, at der er tilstrækkeligt styr på det. Og mange andre kender og har da meget mere end mig, måske de også ville bidrage?? Det er jo lidt en hyggeting det her, så det behøver vel ikke være mere hemmeligt og lukket, end at man et år forinden f.eks. kunne spørge på steder som dette, om folk har noget at byde ind med??
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Indlæg af Vigan »

I forlængelse af Andersines bemærkninger om lyd er der to problemområder:

1) Turbinehallen: Sluk for dampmaskinen under indslagene. Jeg endte med at klistre en seddel over møntindkastet, "Bruges ikke under foredrag pga. larm", efter tre gange at have været ude af stand til at høre indslagene.

2) Foredragssalen: Nok Danmarks mest ulogiske valg at kalde en foredragssal. Bortset fra maskinerne i rummet nedenunder, som hver halve time får hele rummet til at ryste og gungre i fem minutter, så har lokalet verdens mest larmende parketgulv. Når nogen kommer eller går (og det sker faktisk jævnligt under arrangementerne), overdøver det alt andet end den mest højtråbende foredragsholder.

Og et forslag til Lars:
Ved signeringskøerne i Hal 2 kunne det være en rigtig god idé at lave en kamera/projektor-opstilling svarende til den, der bruges i Turbinehallen, som underholdning til de ventende. Det nemmeste ville nok være at placere et webkamera foran tegnerne og så vende billedet på hovedet på skærmen bagved dem.
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Sall

Indlæg af Laila J. Graf »

Vigan skrev: Og et forslag til Lars:
Ved signeringskøerne i Hal 2 kunne det være en rigtig god idé at lave en kamera/projektor-opstilling svarende til den, der bruges i Turbinehallen, som underholdning til de ventende. Det nemmeste ville nok være at placere et webkamera foran tegnerne og så vende billedet på hovedet på skærmen bagved dem.

Fedt forslag!!
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Vigan skrev:I forlængelse af Andersines bemærkninger om lyd er der to problemområder:

1) Turbinehallen: Sluk for dampmaskinen under indslagene. Jeg endte med at klistre en seddel over møntindkastet, "Bruges ikke under foredrag pga. larm", efter tre gange at have været ude af stand til at høre indslagene.

2) Foredragssalen: Nok Danmarks mest ulogiske valg at kalde en foredragssal. Bortset fra maskinerne i rummet nedenunder, som hver halve time får hele rummet til at ryste og gungre i fem minutter, så har lokalet verdens mest larmende parketgulv. Når nogen kommer eller går (og det sker faktisk jævnligt under arrangementerne), overdøver det alt andet end den mest højtråbende foredragsholder.

Og et forslag til Lars:
Jeg kan skrive under på Lailas stemningsrapport, og Vigans udmærkede forslag herover. Det VAR svært at kommunikere med publikum, når der samtidig var gang i dampmaskiner, folk traskede rundt og børn var i gang med at hviske tværs gennem lokalet i de to store paraboler, der var stillet op. På første Art Bubble brugte Sussi og jeg lokalet på 1. sal (vistnok det Vigan kalder foredragssalen) til vores tegneshow, og det var bedre til den slags publikumsevents.

Men rigtig fedt at se, at museets forskellige faciliteter blev inddraget, så trykkeriet trykte Storm P, folk tegnede i de gamle museumslejligheder, Svend Høgh malede i Turbinehallen , Rehr signerede i en Jeep i gården osv.
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Vigan »

Forresten, et andet råd til Lars og de andre angående signeringskøerne: Undgå at overdrage ansvaret for tavleskrivningen til én, der grænser til at være ordblind og ikke kan skrive navnene korrekt selv ved direkte afskrift fra programmet.

Ben Templesmith blev først skrevet op som "Bent Templesmite" og Mike Collins som "Mik Collins". Da Templesmith fortalte den (ellers rigtig søde) køtilsynsførende og tavleansvarshavende dame, at hans navn var stavet forkert, slettede hun t'et i fornavnet. Han ventede, til hun vendte ryggen til, inden han diskret rettede efternavnet. Lidt senere gjorde han hende opmærksom på, at der manglede et e i "Mik Collins"... som hun så efter at have tjekket programmet rettede til "Mik Collinse".

Hvor underholdende det end var for os i køerne, så gør det næppe noget godt indtryk på de signerende at rive dem i næsen, at end ikke arrangørerne aner, hvem de er.
Brugeravatar
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Jakobsen »

Der er masser af ting vi kan gøre bedre og der er masser af ting vi næste gang vil gøre anderledes - nu har vi lavet Art.bubble to gange - og det der er allervigtigst for mig er, at tegnerne føler sig godt behandlet og føler sig velkommen - jeg sidder selv som tegner og signerer gerne - men ved også hvor hårdt det kan være. Det er også vigtigt for mig at publikum føler sig godt tilpas - der skal være rart og hyggeligt at være der - man skal kunne få sig lidt mad og øl og kaffe osv. uden at føle sig rippet! Så kan det godt være at vi lige ser lidt stort på de andre ting... men det er for mig vigtigere at alle har en god oplevelse! F.eks fik de to herrer Mike og Will et superkick da de første gang blev leveret på Art-bubble i Cabriolet til publikums applaus. Dagen efter fik de en minitur til bagsiden af Horsens og så det lille "Klondyke" ved havnen, som de var meget imponeret og inspireret af! Jeg takker for alle forslag - kom gerne med mange flere - vi lytter - vi hører efter - det lover jeg!

Denne gang have vi lavet signeringsborde - og det synes jeg faktisk virkede ret godt - hvad vi ikke havde regnet med var at Will og Mike insisterede på at sidde der hele dagen og tegne fordi de syntes det var rigtig fedt - det var meningen at der skulle være skiftet mere ud - så vi havde lidt pladsproblemer til de andre tegnere - Vi var heller ikke klar over at Anni begyndte at tegne - hun havde ellers insisteret på at hun kun ville signere - men da hun så hvor mange der gerne ville møde hende og så Sussi tegne Nofret gav hun sig pludselig til at tegne for publikum - og blev ved ud over programmet - det fik hun naturligvis lov til - det var første gang hun var på en tegneseriefestival og signere nogensinde. Dem der fik en tegning af hende skal være stolte - det har hun aldrig gjort før og jeg har kendt hende i mange år ;) Vi vidste heller ikke at der ville blive så stort "run" på Henrik i Bassebilen - osv. osv. Her vil jeg så lige skyde en STOR tak af til alle de tegnere der sørgede for at publikum kunne slæbe masser af superflotte tegninger med hjem - Tak skal i have!

Næste Art-bubble vil blive 2014 hvis vi kan finde økonomi og kræfter og plads - det er benhårdt arbejde, det kan jeg skrive under på - men også rigtig sjovt! Også en STOR tak til dem der har hjulpet os bag "kulisserne" det er super!

Som sagt; fortsæt endelig med forslag, temaer, idéer, muligheder, alt er muligt, det er jeres festival - det er jer der bestemmer!
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Vigan »

Jeg var også dybt imponeret (og forvirret) over, hvor længe nogle af tegnerne sad ved bordene i forhold til det annoncerede. Det må, som flere allerede har bemærket, have været Art-Bubbles særkende med hyggen og den intime stemning, der forplantede sig til tegnerne.

Bare sig til i 2014. Jeg kommer i hvert fald gerne og bærer nogle borde, stole og kasser ind og den slags.
Besvar