Kennedy

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Kennedy

Indlæg af Berti Stravonsky »

Billede

Hvordan forholdt deres bror sig til kvindesagen?

Zoom står bag en del nye spændende udgivelser, og det skal de bestemt have stor tak for. Flere bind er under forberedelse, står der bagsiden af Kennedy, og hvis disse kommende bind er af samme kvalitet som denne, så tegner det godt for tegneserieentasuiasterne. Kennedy er en fin udgivelse, hardback, 56 sider i farver, en slags dokumentar i striber og streger. Alt sammen sat i ramme en solskinsdag hvor en journalist forsøger at skildre og komme tættere på John Fitzgerald Kennedy, tanker, handlinger, drømme, i samtale med en af Johns brødre.

Umiddelbart en kende kedeligt og historiefortællende. Og selve tegningerne er ikke voldsomt prægede af hverken liv eller ekstraordinære flotte passager. At tegne ansigter er vanskeligt, og især hvis man har et oplæg at forholde sig til, som her med Kennedy-klanen, og enkelte steder sidder fjæset lige i skabet, og det er flot, og andre lidt længere fra skiven, hvilket er lidt ærgerligt.

Men altså – langsomt vinder både tekst og tegninger ind, og det skyldes, at de politiske opgør og dramatiske optrin, både indenrigs og ude i verden, er så intense og spændende. Her som korte nedslag uden alt for meget blod og vold, og selvom det kun er ridser i overfladerne, så gør de indtryk.

Som tegneserie virker Kenney tung. Selve formen mangler dynamik. Begivenhederne er jo også velkendte, så overraskelsesmomenterne mangler. På trods af både tyngde og manglende overraskelser, så virker Kenney alligevel. Jeg blev suget ind i fortællingen, og selvom jeg ikke helt føler, at jeg kom tættere på privatpersonen Kennedy, så fremstår flere perioder nu klarere og sammenhængende. Kennedys politiske liv og samtid var nemlig uhyre interessant. Bagerst er der otte siders politisk baggrund, som i sig selv er værd at læse, og som ydermere gør, at man får lyst til at genlæse værket.

En ny satsning fra Zoom og det er en slags tegneserie, som jeg kan lide. Tegningerne anonyme, og det er mindre godt. Et par gnidrede sætninger og et enkelt sted et udeladt eller glemt ord, trækker ikke op. Og en privatperson som ikke udfoldes.

Men også i rolig stil, nøgternt uden de store falbelader, beretter om en tid og e, t politisk menneske, der ikke går 12 af på dusinet, det trækker op. En fortællestil sat i ramme, som gør at det samlede indtryk af politikeren Kennedy, og dennes handlinger, er positivt og spændende.

Jeg smider 3 Lee Harvey Oswaldpatroner i tromlen.

Titel: Kennedy
Tekst: Sylvain Runberg
Historier: André Kaspi
Illustrationer: Damour
Farvelægning: Walter
Oversættelse: Amalie Grubb Martinussen
Forlag: Zoom
Format: Hardcover, 56 sider i farver
Pris: 179,- (vejl.)
Isbn: 978-87-7021-063-8
Besvar